דגים מנקים, שוכני קרקעית, אוכלי אצות ומה שביניהם

בין אם התחלתם לגדל לא מזמן דגים ובין אם אתם כבר ותיקים בתחום, בוודאי שמעתם על "דגים מנקים". מאחר ואנו רואים כי חסר ללקוחות מידע איכותי בנושא, לקחנו על עצמנו לכתוב מאמר תמציתי אך מכיל את כל מה שצריך לדעת בנושא!

ראשית יש להבין שמי שינקה את האקווריום שלכם- הוא רק אתם! אז עד שימציאו דג שמנקה בשכר את המיכל שלנו בואו נעשה קצת סדר במונחים.

סוגי דגים מנקים:

ישנן 2 קבוצות עיקריות של "דגים מנקים":

  • אוכלי האצות- אחד הדברים שהכי מרתיעים מגדלים הוא הדמיון של זכוכית ירוקה או מים מעופשים מאצות. קבוצת דגים זו שנפרט עליה בהמשך ניזונה (בעיקר) מאצות שהן מיקרו-אורגניזמים קטנטנים שגדלים באופן טבעי בכל מקום בו יש מים ואור(טבעי או מלאכותי).
    לעולם ולא משנה כמה אוכלי אצות נשים באקווריום, נצטרך לנקות בעצמנו את אותן אצות, אך המטרה במילוי האקווריום בדגים מקטגוריה זו, היא שנוכל לשלוט באצות הללו ושיהיו בכמות סבירה! כמו כן ישנם עשרות סוגי אצות שונים, הירוקת המופיעה על הזכוכית היא דווקא מהפשוטות לטיפול (כמו בסרטון הדגמה לניקוי אקווריום בעזרת מגנט), דגים מקטגורייה זו מטפלים בסוגים מעיקים הרבה יותר בתחילה ולרוב הרבה לפני שרואים בכלל!
  • שוכני הקרקעית- בשפת העם נקראים לעיתים "אוכלי רפש"- זהו המקום להבהיר שאף דג אינו באמת אוכל רפש וצואה של דגים אחרות לתזונתו שלו, אך משפחה זו מתאפיינת בכך שהדגים נוברים על קרקעית האקווריום (לרוב על החצץ) ומבלים שם את זמנם, ובתנועתם עם הפה הם מונעים משאריות מזון וצואה של הדגים להיתקע בחצץ, ולייצר שכבות רפש ורעלים שבבוא היום עתידים להשתחרר ועלולים להרוג מיכל שלם! הם מסייעים לפילטר ומקרבים אליו את השאריות עד שהוא שואב אותם.

*מיד נמנה את הסוגים העיקריים בכל קטגורייה. כמעט על כל סוגי דגים ניתן לקרוא בהרחבה באתר שלנו, ניתן כאן מידע מתומצת ורלוונטי. בכל קטגורייה הסדר הוא לפי ההמלצה שלנו על הדג! (הראשון הוא המומלץ ביותר בקטגורייה שלו וכך הלאה). יש לציין גם שלרוב כל סוג מטפל בסוגים מסויימים של אצות כך שיש לשלב בין הסוגים ולא להסתמך לעולם רק על סוג מסוים!

רבים מופתעים מהכמות המומלצת של דגים מסוגים אלו באקווריום, ככלל אצבע אנו ממליצים על הכמויות הבאות ביחס לנפח:

  • באקווריום של עד 40 ליטר- כשלושה עד שישה אוכלי אצות ושלושה עד ארבעה שוכני קרקעית.
  • באקווריום של 40 עד 100 ליטר- כשישה עד עשרים אוכלי אצות וכארבעה עד חמישה עשר שוכני קרקעית.
  • באקווריום של 100 עד 300 ליטר- כעשרים עד מאה אוכלי אצות וכחמישה עשר עד שבעים וחמישה שוכני קרקעית.

דגים אוכלי אצות:

  • אוטוצינקלוס: אוכל האצות האידיאלי, במיוחד באקווריום צמחייה! לא פוגע בצמחים, מתאים לאקווריומים בנפחים קטנים. רצוי להחזיק מספר פריטים.
  • אנציסטרוס: אוכל אצות מדופלם, מומלץ גם לאקווריומים בנפחים קטנים בניגוד לפלקו שדומה לו, נהדר בטיפול באצות באקווריום צמחייה! כמו כן השפם שנמצא על פני הזכרים גורם לו להיות מיוחד ומעניין!
  • אוכל אצות סיאמי: כשמו כן הוא, ניזון מאצות, מטפל בהם נהדר גם באקווריום צמחייה.
  • שרימפס ג'פוניקה: שרימפס מיוחד, גדול יחסית, מתאים באופן מושלם לצמחייה ומנקה האצות שיכל להיות במקום הראשון אלמלא היה בסכנת טריפה בשילוב עם דגים גדולים ואגרסיביים מדי. מושלם לאקווריום קהילה- משריצים, טטרות, ואפילו עם דיסקוסים וכדומה!
  • פלקוסטומוס: המנקה הנפוץ, הקלאסי,דווקא לא מתאים לנפחים קטנים,לא מומלץ לשילוב עם צמחייה, יעיל נגד אצות רק כשהוא צעיר וקטן. מומלץ רק לאקווריום עם ציקלידים הדורשים מנקים גדולים מסכנת תקיפה וטריפה.
  • אלים: משפחת המנקים המיוחדים מדורגת אחרונה כי היא לא יעילה במיוחד נגד אצות, אך מדובר על גידול למביני עניין, מרגע שמתחילים לגדל אותם מבינים שהם הדבר הכי יפה ומיוחד באקווריום!

שוכני קרקעית:

  • בקטגורייה זו יש סוג עיקרי שנקרא קורידורס (שפמנונים), משפחה של שוכני קרקעית ונוברי חצץ המונה עשרות סוגים שלא נפרט את כולם, רובם הגדול מתנהגים באותה צורה, דגי להקה קטנים יחסית שנותנים מעלה נפלא לקטגורייה זו!
  • קולי לוץ': נובר חצץ מעולה, לרוב מתחפר תחת המצע, דואג למניעת כיסי רעלנים וגופרית בחצץ, אחד החשובים בכל אקווריום! להמנע משילוב עם דגים אגרסיביים ומומלץ לכסות את צינור הפילטר בגרב מחשב שישאבו פנימה. 

מה אוכלים דגים מנקים?

הרבה פעמים לקוחות מגיעים אלינו לחנות נטפיש, ומבקשים דג מנקה שיאכל את כל ההפרשות של הדגים, רק שזה ממש לא נכון...
אף דג כולל דגים מנקים לא אוכלים את ההפרשות והצואה, דגים מנקים הם בסה"כ דגי קרקעית, שמבנה הפה שלהם מופנה כלפי מטה, וזה בגלל שהם אוכלים אצות והם אוהבים לכרסם גזעי עצים או צמחים.

בגדול, דגים מנקים רובם צמחוניים, לכן האוכל שלהם הוא או האצות באקווריום (ירוקת או אצה חומה) מהזכוכית או מהדקורציה. כאשר אין אצות באקווריום הם נוטים למות ורבים שואלים מדוע, ובכן זה משום שבאמת צריך להאכיל אותם. הם לא עולים לאכול למעלה את כל האוכל שמפזרים בפתח האקווריום, כמו דפדפים או גרגרים, והאמת שעד שהאוכל שוקע למטה, שאר דיירי האקווריום יאכלו אותו.

האוכל המתאים לדגים מנקים הינו טבליות ששוקעות, צמחי או בשרי (כאמור, הרוב אוהבים צמחי). את הטבליות נותנים בשעות הערב או הלילה. כאשר מכבים את האור זורקים את הטבליה ולאחר שהיא שוקעת, הדגים המנקים שלרוב פעלים בשעות הלילה מריחים את האוכל ומכרסמים אותו.

לסיכום, חשוב לתת להם את הואכל המתאים, וכמובן במינון הנכון, כך שגם יחיו ויגדלו כראוי, ומצד שני שינקו את האצות והירוקת באקווריום.

מומלץ לקרוא: איך לטפל באצות וירוקת באקווריום, וכמובן ממליצים תמיד להיעזר בנו צוות החנות, לבנייה והקמת אווקריום מרשים ואיכותי בהתאמה אישית!

מקווים שעזרנו ועשינו מעט סדר!

בהצלחה 😊