מהם דגי נוי משריצים?

כמעט כל מגדל דגים בעולם החל את דרכו מגידולם של דגים מקטגוריית המשריצים. משפחה חביבה מאד שמתאפיינת בכך שהנקבות משריצות שרצים חיים ולא מטילות ביצים כמו רוב הדגים.

מאפיין נוסף הוא הצבעוניות המדהימה שלהם שהופכת את הדגים הללו למושכים מאד, בעיקר למשפחות וילדים המעוניינים להתחיל לגדל דגים, כמו כן גודלם הקטן יחסית מאפשר גידול שלהם בנפחים קטנים באופן יחסי.

לפני שנפרט את סוגי הדגים המשריצים הנפוצים, ונפנה לקריאה נוספת על כל זן בפרופיל שלו- קצת על גידולם באופן כללי וטיפים לריבוי מוצלח!

גידול דגים משריצים

כמעט כל הזנים המרכיבים את המשפחה הזו הם כאמור צבעוניים וקטנים יחסית, ורובם עמידים יותר מכפי שניתן לחשוב. רוב המגדלים המתחילים נוטים להאמין שבגלל הגודל שלהם ניתן לגדל אותם בצנצנת, ללא תנאים שיאפשרו להם לחיות היטב, כגון פילטרגוף חימום לאקווריום וכדומה.

מכיוון שפעמים רבות דגים ממשפחה זו הינם הדגים הראשונים שחובבי אקווריומים מתחילים בוחרים לגדל, זהו המקום להבהיר מספר דברים חשובים:

  • אנו בנטפיש לא ממליצים לגדל שום בעל חיים ושום דג בצנצנת! גם לדגים הקטנים ביותר יש לתת מרחב שחייה ומחייה מינימלי שיאפשר לחיות בצורה נאותה. זה שהדג נכנס בכלי מסויים לא אומר המרחב מספיק לו! דומה הדבר לכלב שנגדל כל חייו בכלוב ונחשוב שאלו תנאים נאותים מכיוון שהוא נכנס בתוכו ללא מאמץ. אנו ממליצים על מינימום של אקווריום בנפח 10 ליטר לגידול מספר קטן של דגים (מקסימום 3-4). יש לזכור שככל שהנפח גדול יותר קל יותר לטפל בדגים ובמים!
  • לכל דג מומלץ מאד להעניק את התנאים הבסיסיים כמו פילטר לניקיון וסינון מי האקווריום, גוף חימום (בעיקר בחורף) השומר על טמפ' המים הסבירה שהדג צריך, אוכל לדגים איכותי וכדומה.
  • כל אקווריום צריך לעבור "הרצה" (סייקל) בכדי שדגים יוכלו לחיות בתוכו.
  • לגבי משאבת חמצן - רוב הדגים המשריצים מסוגלים לנשום "אוויר אטמוספרי", אותו האוויר שאנו נושמים ועל כן רבים מגדלים אותם ללא תופסת חמצן, הדבר אפשרי אך לא מומלץ מכיוון שמקשה על הדגים לחיות בצורה נוחה ומאלץ אותם לעלות לשאוף אוויר לעיתים קרובות!
  • יש לזכור שכל דג ולו הקטן ביותר, הינו בעל חיים ועל כן יש לטפל בהם בהתאם!

אחרי שהבנו את העקרונות הבסיסיים לגידול הדגים הבאים שלנו- בואו נדבר על מה שמעניין באמת... הריבוי!

רביית דגים באקווריום

תהליך ההשרצה הוא די דומה ברוב משפחת המשריצים. הדגים מתחילים להתרבות לרוב אחרי כחצי שנה ומעלה, הזכר מפרה את הנקבה שנכנסת להריון, ההריון מתאפיין בבטן גדולה ונפוחה, וברוב המינים גם נקודה שחורה בבטן שהיא בעצם העיניים של השרצים שגדלים! לאחר כחודש וחצי הנקבה תשריץ את הקטנטנים, מקום יציאתם הוא מהבטן מהנקודה השחורה עליה הסברנו למעלה.

איך ניתן לדעת שהנקבה עומדת להשריץ?

עם הנסיון בגידול ובהשרצות די קל לשים לב, לרוב הנקבה תהיה נפוחה עד מאד, תזוז ותאכל הרבה פחות, וממש לקראת ההשרצה פעמים רבות היא תתחיל לשחות בצורה אנכית- למעלה למטה בצורה המשדרת מעט פאניקה (ניתן להבין אותה- עומדת להשריץ עשרות תינוקות 😊).

טיפול בשרצים באקווריום:

הדגים ממשפחה זו אינם הורים כל כך טובים... מיד לאחר ההשרצה ההורים (ושאר הדגים באקווריום) יתחילו לאכול את התינוקות בעבור מנת חלבון טובה.

על מנת לאפשר לכמה שיותר לשרוד קיימים שני פתרונות עיקריים:

  1. תא השרצה - תא פלסטיק אותו מכניסים לאקווריום, ובחלקו העליון מכניסים את הנקבה (כמה שיותר קרוב להשרצה אחרת עלולה למות מהסטרס ומחוסר המקום). במרכזו של התא קיימת חציצה המאפשרת לשרצים לעבור למטה ולא להיטרף על ידי האמא. מיד בסיום ההשרצה מומלץ להעביר את השרצים הקטנים למיכל אחר כדי שיוכלו לגדול שם. בודדים אם בכלל ישרדו יותר ממספר ימים בתא ההשרצה.

  2. מילוי האקווריום במקומות מסתור - צמחייה חיה או פלסטיק, סלעים, גזעים וכדומה. מקומות המסתור יאפשרו לשרצים (החזקים שבהם) להתחבא ולנסות לגדול ללא להיטרף! פתרון זה הינו אפקטיבי בעיקר כשהאקווריום גדול מספיק וניתן לשים בו הרבה מחסות. המומלץ ביותר הוא צמחייה חיה כמובן.

לפני שאתם מגיעים אלינו להתחיל בתחביב החדש, או בהקמת אקווריום מיוחד למשריצים שנותן המון עניין בבית ובמשפחה, אלו סוגי המשריצים העיקריים:

בהצלחה!